Tysk fortsættersprog A

Digital eksamensopgave med adgang til internettet

Tirsdag den 30. maj 2017
kl. 09.00-14.00

Vejledning til opgavesættet


Du skal besvare følgende opgaver:
  • Opgave 1

  • Opgave 2

  • Opgave 3

  • I opgave 3 skal du besvare opgave 3.1 og én af opgaverne i opgave 3.2.
    Derudover skal du besvare opgave 3.3.


Vejledning til opgaverne og skabelonen

Den samlede eksaminationstid for opgaverne 1-3 er 5 timer.

Besvarelsen bedømmes som en helhed ud fra de faglige mål for tysk fortsættersprog A.

Det anbefales, at du skriver din besvarelse i skabelonen, som ligger i menuen til venstre. Besvarelsen afleveres i ét dokument med opgaverne i rækkefølgen 1-3.

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler er tilladt ved besvarelse af opgavesættet. Kommunikation med omverdenen er ikke tilladt.



Henvisninger til tekst, video- og lydklip


Hvis du citerer, skal du angive kilde.
Alt materiale anvendt i opgave 3.2 skal være tysksproget og angives med kildehenvisninger.
Du henviser til dele af video- og lydklip ved at angive afspillerens minut- og sekundtal for henholdsvis starten og afslutningen af klippet.

Når du citerer fra internettet, skal kildeangivelsen indeholde følgende informationer: Forfatter, titel, website, dato, [link]

Eksempler:

Artikel fra internettet med forfatter
Uwe Ebbinghaus: „Das begehrteste Interview der Welt“, Frankfurter Allgemeine Zeitung, 7.9.2006. Besøgt 11.1.2017
[http://www.faz.net/aktuell/feuilleton/natascha-kampusch-im-fernsehen-das-begehrteste-interview-der-welt-1355873.html]

Artikel fra internettet uden forfatter
„Merkel: Christen brauchen mehr Selbstbewusstsein“, Frankfurter Allgemeine Zeitung, 15.1.2015. Besøgt 11.1.2017
[http://www.faz.net/aktuell/politik/inland/angela-merkel-im-interview-ueber-islamisierung-in-deutschland-13371711.html]

Opslag på internettet
„Emanzipation“, Wikipedia. Besøgt 11.1.2017
[http://de.wikipedia.org/wiki/Emanzipation]

Video på internettet
ZDF-Sommerinterview ZDF-Sommerinterview mit Angela Merkel“, YouTube, 19.8.2013. Besøgt 11.1.2017
[https://www.youtube.com/watch?v=T2q4q1O_B4g]

Opgave 1: Tekstforståelse


Opgave 1.1 til og med 1.3 tester din tekstforståelse af ”Vom Wert des Teilens” (2016) (PDF)



Opgave 1.1: Tekstforståelse


Opgaven tester din tekstforståelse af ”Vom Wert des Teilens” (2016) (PDF).

Angiv med X, om udsagnene er rigtige eller forkerte.



Udsagn Rigtigt Forkert
1.
Die Ökonomie des Teilens ist eine neue Zahlungsmethode.
   
2.
Die Ökonomie des Teilens macht es leichter, z.B. Güter zu pachten und zu mieten.
   
3.
Die Ökonomie des Teilens funktioniert vor allem privat.
   
4.
Die Ökonomie des Teilens ist eine Modeerscheinung.
   




Opgave 1.2: Tekstforståelse


Opgaven tester din tekstforståelse af ”Vom Wert des Teilens” (2016) (PDF).

Forbind sætningerne i de to kolonner, så de grammatisk og indholdsmæssigt passer sammen.



1.
Ein immer größerer Teil der Bundesbürger
a.
ist durch Airbnb und Uber bekannt geworden.
2.
Viele Bundesbürger
b.
nutzt die Möglichkeiten der Share Economy.
3.
Anbieter von Fahrdiensten
c.
haben vor, anderen Bürgern ihre Produkte oder Dienstleistungen zur Verfügung zu stellen.
4.
„Teilen statt haben“
d.
entdecken eine neue Nische.




Opgave 1.3: Tekstforståelse


Opgaven tester din tekstforståelse af ”Vom Wert des Teilens” (2016) (PDF).

Angiv med X, om udsagnene er rigtige eller forkerte.



Udsagn Rigtigt Forkert
1. Seit dem Markteintritt von Uber fahren mehr Leute mit öffentlichen Verkehrsmitteln.    
2. Uber und andere Anbieter von Taxifahrten tragen dazu bei, dass die Umwelt in erhöhtem Umfang belastet wird.    
3. Der Deutsche Gewerkschaftsbund (DGB) begrüßt neue Unternehmen wie Uber.    
4. Der einzelne Anbieter von z.B. Beförderungsangeboten muss selbst für Unfall und Krankheit bezahlen.    




Opgave 2: Grammatik


Opgave 2.1 til og med 2.3 tester din beherskelse af grammatiske emner.



Opgave 2.1: Præpositioner (forholdsord)


Forklar brugen af kasus i de markerede sætningsled i sætning 2-6 som vist i skemaet nedenfor.


1. War es früher schick, durch teure Autos und goldene Armbanduhren 1)in der Nachbarschaft zu glänzen, gilt es heute als hip, Güter zu teilen.

2. Durch den Markteintritt von Uber 2)in den Taximarkt stieg die Anzahl von Fahrten.

3. Wer 3)in einer Privatwohnung übernachtet, kann auch gleich sozialen Anschluss finden.

4. 4)In den nächsten zwei Jahren planen 64 Prozent der Bundesbürger Angebote der Share Economy zu nutzen.

5. 5)Hinter der Idee steht für viele der Wunsch nach einem besseren Leben.

6. Risiken werden 6)auf die einzelnen individuellen Anbieter abgewälzt.



Sætningsled Kasus Forklaring
1.
in der Nachbarschaft
Dativ Præpositionen ’in’ styrer dativ ved forbliven inden for et område.
2.
in den Taximarkt
   
3.
in einer Privatwohnung
   
4.
In den nächsten zwei Jahren
   
5.
Hinter der Idee
   
6.
auf die einzelnen individuellen Anbieter
   




Opgave 2.2: werden og wollen


Denne opgave består af opgave 2.2.1 og 2.2.2.

Opgave 2.2.1

Anfør informationer om de fremhævede verber (udsagnsord) i sætning 2-6 som vist i skemaet nedenfor.


1. 50 Prozent der Bundesbürger wollen selbst ein Produkt anbieten.

2. Man will weniger wegwerfen und qualitativ bessere Produkte konsumieren.

3. Wissen Sie eigentlich schon, wie Sie nach der Party wieder nach Hause kommen? Werden Sie versuchen, ein Taxi zu ergattern?

4. Diese Entwicklung wird die Welt verändern.

5. In Zukunft wird die Bedeutung der Share Economy zunehmen.

6. Der Deutschland-Chef von Uber meint: „Wir wollen das Taxi nicht verdrängen“.



    Verbets tid Person og tal
1.
wollen
præsens (nutid) 3. person pluralis (flertal)
2.
will
   
3.
werden
   
4.
wird
   
5.
wird
   
6.
wollen
   


Opgave 2.2.2

Angiv ud fra ovenstående eksempler regler for brugen af werden og wollen og underbyg reglerne med to eksempler – ét med werden og ét med wollen, som du selv formulerer.


Regler for brug af werden og wollen
 
 
Eksempler med werden og wollen
1.
2.




Opgave 2.3: Relative pronominer (henførende stedord)


Forbind sætningerne i de to kolonner, så de grammatisk og indholdsmæssigt passer sammen.


1.
Privatleute stellen z.B. im Internet Güter zur Verfügung,
a.
den viele interessant finden.
2.
Die Ökonomie des Teilens ist eine wirtschaftliche Sharing-Idee,
b.
das virtuelle Räume für Dienstleister und Kunden bereitstellt.
3.
Der durchschnittliche Uber-Kunde ist ein Mann,
c.
die ihnen die Ökonomie des Teilens bieten.
4.
Die Proteste gegen den Fahrdienst Uber steigen,
d.
der viel unterwegs ist.
5.
Die Ökonomie des Teilens ist ein Trend,
e.
die den Konsum ankurbelt.
6.
Viele Privatleute nutzen die Chancen,
f.
dessen Fahrer auf eigene Kosten und Risiken arbeiten.
7.
Viele Nutzer der Share Economy treffen sich im Internet,
g.
die andere mieten können.




Opgave 3: Skriftlig sprogfærdighed


I opgave 3 skal du besvare opgave 3.1 og én af opgaverne i opgave 3.2. Derudover skal du besvare opgave 3.3.

Opgave 3.1 og 3.2 skal tilsammen fylde cirka 300 ord eksklusive citater.

De tre opgaver skal besvares separat.




Opgave 3.1


Beantworte auf Deutsch in eigenen Worten die folgende Frage zum Text 1: „Vom Wert des Teilens“ (2016).

Aus welchen Gründen begeistern sich Privatleute für die Ökonomie des Teilens?




Opgave 3.2


Beantworte auf Deutsch eine der folgenden Fragen:

  1. Erkläre, wie die Ökonomie des Teilens unser Leben verändern kann. Geh eventuell auch darauf ein, welche Bedeutung die Ökonomie des Teilens für z.B. die Wirtschaft eines Landes und für die Konsum- und Wegwerfgesellschaft hat.

  2. Welche weiteren Informationen über die Vorteile der Ökonomie des Teilens bekommt man im Video „Share Economy: Teilen statt Besitzen“ (2014) (Video/Text 2)?

  3. Äußere deine Meinung zur folgenden Aussage und finde eventuell im Netz mehr Informationen über die Legalität von Uber:

    „Ein Frankfurter Gericht hat das Verbot von UberPop in ganz Deutschland bestätigt. (…) Bei UberPop bieten Privatleute Taxifahrten mit ihrem eigenen Auto an. Kunden buchen und bezahlen die Fahrt über die Uber-App. Den Fahrern fehle jedoch die Lizenz, um kommerzielle Fahrten anzubieten, urteilten die Richter.“

    Spiegel.de, 9. Juni 2016   




Opgave 3.3


Du er ansat i salgsafdelingen i firmaet Naturmöbel & Zeit AG. I sælger bæredygtige møbler af høj kvalitet. Jeres nye danske kunde Green Living A/S har i dag sendt en rykker til jer vedrørende en leverance samt en forespørgsel (se tekst 3). Din chef har bedt dig besvare mailen.

Skriv på tysk et svar i form af en mail til Green Living A/S. I mailen beklager du den forsinkede levering, som skyldes, at træet til bænkene ikke kunne leveres pga. dårligt vejr i Canada. Bænkene leveres dog senest den 7. juni. Endvidere afgiver du tilbud på de ønskede møbler (se tekst 3 + 4) og besvarer købers spørgsmål (se tekst 3).

Dato: dags dato
Underskriv med dit eget navn.


Tekst 3 og tekst 4




Skabelon


Hent skabelonen til besvarelsen i menuen til venstre. Den indeholder sidehoved til dine eksamensoplysninger og felter til besvarelse af opgaverne. Husk at udfylde sidehovedet.

Kilder


Anvendt materiale (til brug for Copydan):

Julian Dörr & Nils Goldschmidt: ”Share Economy. Vom Wert des Teilens”, FAZ.NET, 2.1.2016


”Share Economy: Teilen statt Besitzen“, 21.4.2015
[http://www.dw.com/de/share-economy-teilen-statt-besitzen/av-17059240]